Szalone Dni Muzyki 2022 – Wiener Glasharmonika Duo (Wiedeński Duet Glasharmonika)
Harmonika szklana (glasharmonika) pojawiła się w czasach Mozarta, fascynując muzyczny, i nie tylko muzyczny świat, zwłaszcza w Austrii i w Niemczech. Jej dźwięki inspirowały Goethego i Schillera. W Wielkiej improwizacji w Mickiewiczowskich Dziadach Konrad kładzie dłonie «Na gwiazdach jak na szklanych harmoniki kręgach». Mozart grał na niej od dziecka, o czym wiemy z jego listów do ojca. Skomponował nawet dwa utwory z harmoniką szklaną w roli głównej: Adagio C-dur KV 617a oraz Adagio i rondo na harmonikę szklaną, flet, obój, altówkę i wiolonczelę KV 617, które zabrzmiały w omawianym koncercie.
Verrofon to instrument skonstruowany w 1983 r. przez Saschę Reckerta – budowniczego szklanych instrumentów z Hamburga.
Christa i Gerald Schönfeldingerowie są wirtuozami tych instrumentów; grają na nich od 30 lat. W programie, przygotowanym dla Szalonych Dni Muzyki, umieścili obok wspomnianych kompozycji Mozarta jeszcze własną transkrypcję na harmonikę szklaną, verrofon, altówkę i wiolonczelę Menuetu z Mozartowskiego Divertimenta B-dur KV 240 oraz swoje opracowania na instrumenty szklane Kontredansu Haydna Hob. IX 29, Psalmu 23 D 706 i Ave Maria op. 52/6 Schuberta oraz Prząśniczki i Kotylionu z opery Hrabina Moniuszki, Walca a-moll WN 63 i Galopu As-dur Marquis WN 59 Chopina, a także Kujawiaka a-moll Wieniawskiego.
Była to też okazja do poznania zasady działania instrumentów szklanych. Państwo Schönfeldingerowie wyjaśnili ją pokrótce publiczności w trakcie koncertu. W obu instrumentach dźwięk powstaje przez pocieranie. W harmonice potrzebne jest co pewien czas zwilżanie talerzy wodą. Jej obecny kształt, wprowadzając wiele udoskonaleń, nadał około 1762 r. znany skądinąd Benjamin Franklin.
Szalone Dni Muzyki 2022 – inauguracja
Szalone Dni Muzyki 2022 – Agata Zubel
Szalone Dni Muzyki 2022 – Yaroslav Shemet i Mariusz Wilczyński