Szalone Dni Muzyki 2022 – inauguracja

Szalone Dni Muzyki 2022 – inauguracja

Szalone Dni Muzyki 2022 – inauguracja

Wiele się działo podczas koncertu rozpoczynającego coroczne muzyczne szaleństwo w Warszawie w ramach festiwalu Szalone Dni Muzyki (La Folle Journée), realizowanego od ponad 20 lat w kilku krajach. Polska odsłona tradycyjnie odbywała się w ostatni weekend września. W związku z rokiem Romantyzmu polskiego nosiła tym razem, który był już dwunastym razem, podtytuł Ballady i romanse. Nawiązywał on do symbolicznego początku romantyzmu w Polsce, za który przyjmuje się rok pierwszego wydania Mickiewiczowskich Ballad i romansów (1822).

Szalone Dni Muzyki 2022. Koncert inauguracyjny. Jan Peszek recytował, a cymbalistka Marta Maślanka improwizowała Koncert Jankiela z „Pana Tadeusza”. Fot. Serwis SV

 

Koncert inaugurujący 12. Szalone Dni Muzyki Ballady i romanse w Teatrze Wielkim Operze Narodowej w Warszawie rozpoczęło niezwykłe preludium. Na podeście umieszczonym ponad orkiestrą Jan Peszek recytował koncert Jankiela z Pana Tadeusza Adama Mickiewicza, a Marta Maślanka improwizowała na cymbałach ten koncert „pod dyktando” słów wieszcza. Program tegorocznego festiwalu wypełniły w całości arcydzieła romantyzmu europejskiego: Berlioza, Brahmsa, Chopina, Mahlera, Schuberta i Schumanna. Fot. Serwis SV

 

Szalone Dni Muzyki 2022. Powitanie publiczności przed koncertem inauguracyjnym. Fot. Serwis SV

Po tym pięknym słowno-muzycznym wstępie organizatorzy powitali publiczność. Na scenę wyszli: René Martin pomysłodawca i dyrektor artystyczny festiwalu, Ewa Malinowska-Grupińska przewodnicząca Rady m.st. Warszawy, Aldona Machnowska-Góra zastępczyni prezydenta m.st. Warszawy, Janusz Marynowski dyrektor Sinfonii Varsovii, która jest orkiestrą La Folle Journée, poczynając od narodzin festiwalu we francuskim Nantes. Fot. Serwis SV
Szalone Dni Muzyki 2022. Rozpoczęcie koncerti inauguracyjnego poprzedziło wręczenie Jerzemu Maksymiukowi Nagrody Miasta Stołecznego Warszawy 2022. Fot. Serwis SV

Przed rozpoczęciem właściwego koncertu odbyła się miła uroczystość wręczenia Jerzemu Maksymiukowi Nagrody Miasta Stołecznego Warszawy A.D. 2022, przełożona z czerwca br. nie bez kozery na ten wieczór. Bez Maestro Maksymiuka nie byłoby słynnej Polskiej Orkiestry Kameralnej, a więc i jej spadkobierczyni Sinfonii Varsovii, ergo polskiej wersji La Folle Journée. Obecność tego festiwalu w Warszawie zawdzięczamy właśnie Sinfonii Varsovii. Fot. Serwis SV
Szalone Dni Muzyki 2022. Koncert inauguracyjny; przed pulpitem dyrygenckim Marta Gardolińska. Fot. Serwis SV

Koncert poprowadziła Marta Gardolińska dyrektor muzyczna Opéra national de Lorraine w Nancy we Francji. Program wypełniły: uwertura Hebrydy F. Mendelssohna-Bartholdy’ego, Koncert fortepianowy a-moll op. 54 Roberta Schumanna i poemat symfoniczny Dziady Gustava Mahlera. Janusz Marynowski zdradził, że na próbie muzycy Sinfonii Varsovii, którzy po raz pierwszy grali pod batutą Gardolińskiej, w uznaniu jej profesjonalizmu, bili jej brawo. Fot. Serwis SV
Szalone Dni Muzyki 2022. Przy fortepianie Tanguy Williencourty, za pulpitem dyrygenckim Marta Gardolińska. Fot. Serwis SV

Solistą w koncercie fortepianowym Schumanna był francuski pianista Tanguy de Williencourt, któremu wróży się wielką karierę pianistyczną. Wielu uznanych solistów, nie tylko francuskich, prawdopodobnie nie zawitałoby do Polski, a na pewno nie doszłoby do tego tak łatwo i szybko, gdyby Sinfonia Varsovia nie była stałą orkiestrą La Folle Journée. Williencourt wystąpił na festiwalu dwukrotnie. Ostatniego dnia dał recital Wagner i Schubert według Liszta. Fot. Serwis SV

 

Szalone Dni Muzyki 2022 – Agata Zubel

Szalone Dni Muzyki 2022 – Yaroslav Shemet i Mariusz Wilczyński  

Szalone Dni Muzyki 2022 – Wiener Glasharmonika Duo

Szalone Dni Muzyki 2022 – zapowiedź festiwalu

Segregator Aliny Ert-Eberdt

realizacja: estinet.pl