Agata Zubel powiedziała kiedyś o sobie, że jest «specjalistką od dźwięków dziwnych». Ci, którzy bywali na jej wspólnych koncertach z Cezarym Duchnowskim potwierdzą trafność tego określenia. Ale Agata Zubel nie stroni od klasycznego śpiewu. Jej recital podczas Szalonych Dni Muzyki był czystej wody klasyką i to w jak najlepszym wydaniu.
Program koncertu wypełniły cykle pieśniarskie Almy i Gustava Mahlerów – po dwa każdego z małżonków. O ile Pieśni wędrującego czeladnika i Pieśni do słów Rückerta Gustava są znane, to o pieśniach bez tytułów Almy, pogrupowanych w cykle Pięć pieśni i Cztery pieśni mało kto słyszał.
Alma Mahler istnieje w świadomości potomnych jako słynąca z urody kobieta i towarzyszka życia kilku sławnych wiedeńczyków. Gustav Mahler był jej pierwszym mężem. Po jego śmierci wdała się w romans z malarzem Oskarem Kokoschką, którego porzuciła dla architekta Waltera Gropiusa. Nie wchodząc w skądinąd frapujące szczegóły, później związała się z pisarzem Franzem Werfelem. Natomiast mało kto wie, że była całkiem dobrą kompozytorką. Wychodząc za mąż za Gustava Mahlera miała się wyrzec ciągot do komponowania, ale coś jednak po niej w tej materii pozostało.
Agata Zubel sama opracowała na sopran i orkiestrę smyczkową oba cykle Almy Mahler. Cykle Gustava na taki sam skład wykonawców opracował Ernst Kovacic – austriacki skrzypek i dyrygent, szef NFM Orkiestry Leopoldinum (d. Wrocławskiej Orkiestry Kameralnej Leopoldinum) – współwykonawcy programu Państwo Mahler.
To interesująca propozycja Agaty Zubel, łącząca jej kunszt wokalny z walorem poznawczym. Przed Szalonymi Dniami pieśni Almy i Gustava w jednym koncercie usłyszała publiczność tegorocznej Wratislavii Cantans. Brawa dla muzyków z Wrocławia i podziękowania dla realizatorów Szalonych Dni Muzyki 2022, którzy sprowadzili wrocławian z tym nieszablonowym, twórczym programem do Warszawy.
Szalone Dni Muzyki 2022 – inauguracja
Szalone Dni Muzyki 2022 – Yaroslav Shemet i Mariusz Wilczyński