Sinfonia Varsovia – Solidarni z Ukrainą

Sinfonia Varsovia – Solidarni z Ukrainą

Sinfonia Varsovia – Solidarni z Ukrainą – charytatywny koncert symfoniczny w muzeum POLIN (31 marca 2022). Inicjatywa wyszła od muzyków. Dochód ze sprzedaży biletów cegiełek (po 60 i 80 zł) zasilił prowadzoną przez POLIN i Stowarzyszenie Żydowski Instytut Historyczny akcję „Kuchnia dla Ukrainy”. Restauracja Warsze w budynku muzeum codziennie przygotowuje i dostarcza 50 dwudaniowych obiadów dla uchodźców z Ukrainy, przebywających w ośrodkach przejściowych na terenie Warszawy.

Sinfonia Varsovia – Solidarni z Ukrainą. Koncert w muzeum POLIN, 31 marca 2022. Fot. Danuta Matloch/Muzeum POLIN

To, że wykonanie VII symfonii Beethovena było porywające, widać nawet na zdjęciu. Fot. Danuta Matloch/Muzeum POLIN

 

Sinfonię Varsovię poprowadził znakomity, młody, ukraińsko-polski dyrygent Yaroslav Shemet (w polskiej transliteracji – Jarosław Szemet). Na program złożyły się: Valse triste Jeana Sibeliusa, VII symfonia h-moll Niedokończona Franza Schuberta w pierwszej części oraz VII symfonia A-dur Ludwiga van Beethovena i Modlitwa za Ukrainę Wałentyna Sylwestrowa wykonane po przerwie.

Wałentyn Sylwestrow, rodowity kijowianin, skomponował Modlitwę za Ukrainę w 2014, pod wpływem wydarzeń na Majdanie w Kijowie, których był świadkiem. W oryginale jest to utwór na chór mieszany a cappella. Na orkiestrę symfoniczną opracował go pochodzący ze Lwowa Eduard Resatsch – wiolonczelista i kompozytor związany z Bamberger Symphoniker. Zorkiestrowana Modlitwa, która została wykonana w finale koncertu w muzeum POLIN, była polską premierą wersji orkiestrowej. Kompozycja pozornie jest spokojna, w durowej tonacji, ale jak powiedział przed kamerami telewizyjnymi Yaroslav Shemet, tak wypowiada się człowiek, gdy opadną emocje. Kiedy nie masz już sił, żeby krzyczeć i czujesz się zrezygnowany, zaczyna mówić twoje milczenie. I to właśnie, zdaniem Shemeta, wyraża Modlitwa za Ukrainę. To nie było jedyne w czasie tego wieczoru wykonanie Modlitwy. Zanim koncert się rozpoczął, jeszcze przed wyjściem muzyków na estradę, wybrzmiała ona z taśmy. Była to interpretacja na fortepianie samego kompozytora, wkrótce po jego przyjeździe do Berlina. Tym nadzwyczajnym prezentem obdarował publiczność Kajetan Prochyra – koordynator Sceny Muzycznej POLIN.

Uniesienie wywołane kreacjami Shemeta i Sinfonii Varsovii rosło z utworu na utwór. Tak porywającego wykonania „Siódmej” Beethovena wcześniej nie słyszałam. Zachwycała perfekcją grania, a także uczuciowym zaangażowaniem dyrygenta i orkiestry.
Na bis usłyszeliśmy zagranego jeszcze piękniej niż za pierwszym razem walca Sibeliusa. Z rzędu w pobliżu sceny powiewała niewielka flaga ukraińska, co chwytało za serce. Publiczność oklaskiwała wykonawców na stojąco.
Yaroslav Shemet przed opuszczeniem estrady, wykrzyknął po ukraińsku: „Sława Ukrajini!” („Chwała Ukrainie!”). Obecni na widowni Ukraińcy odkrzyknęli: „Herojam sława!” („Bohaterom chwała!”).
Ten wyjątkowy koncert długo pozostanie w pamięci.
Sinfonia Varsovia – Solidarni z Ukrainą. Sinfonia Varsovia pod batutą Yaroslava Shemeta w muzeum POLIN. Fot. Danuta Matloch/Muzeum POLIN

„On żyje i oddycha muzyką” – Marion Nevoigt z »Das Opernmagazine« o Jarosławie Szemecie. Fot. Danuta Matloch/Muzeum POLIN

Post scriptum:
Akcję „Kuchnia dla Ukrainy” – łącznie z dochodem z biletów na koncert Sinfonii Varsovii, donacjami patronów koncertu (czterema firmami) i zawartością skarbonki stojącej w muzeum POLIN – zasiliło ponad 80 tysięcy złotych.

Sinfonia Varsovia zagra pod hasłem Solidarni z Ukrainą kolejne, charytatywne koncerty w kościołach i innych miejscach.

Modlitwę za Ukrainę pod batutą Yaroslava Shemeta będzie można ponownie usłyszeć w Warszawie 14 kwietnia 2022 r. podczas 26. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena. Wykona ją wtedy Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa.

Yaroslav Shemet w przerwie koncertu Sinfonia Varsovia – Solidarni z Ukrainą. Fot. Danuta Matloch/Muzeum POLIN

Yaroslav Shemet, 31 marca 2022 r. Fot. Danuta Matloch/Muzeum POLIN
Yaroslav Shemet, rocznik 1996. Ukończył z wyróżnieniem dyrygenturę symfoniczną w klasie prof. Warcisława Kunca w poznańskiej Akademii Muzycznej. Obecnie jest kierownikiem artystycznym Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Śląskiej i pierwszym gościnnym dyrygentem Neue Philharmonie Hamburg. Dyrygował w wypełnionej po brzegi Elbphilharmonie, zniewalając publiczność „Elphi” młodzieńczą energią i temperamentem. Współpracuje również z Operą Śląską. Specjalizuje się w wykonawstwie muzyki współczesnej. Dotychczas przygotował ponad 40 prawykonań. Poza działalnością artystyczną jest wykładowcą w Instytucie Dyrygentury Akademii Muzycznej w Poznaniu. Prowadzi też kursy mistrzowskie dla dyrygentów

Sinfonia Varsovia, Jaroslav Shemet i Mariusz Wilczyński – Szalone Dni Muzyki 2022

Segregator Aliny Ert-Eberdt

realizacja: estinet.pl