Pianoforte, reżyseria Jakub Piątek. Film dokumentalny o XVIII Konkursie Chopinowskim w 2021 roku ukazany przez pryzmat marzeń, oczekiwań i przeżyć kilkorga uczestników.
Golden Reel Award 2024 w kategorii najlepszy montaż muzyczny.
Kiedy oglądałam ten znakomity dokument, byłam pełna podziwu dla doskonałego montażu. I to nie tylko muzycznego – nagrodzonego niedawno prestiżową amerykańską nagrodą – rzeczywiście fenomenalnego. Montaż fragmentu, w którego ścieżce dźwiękowej brzmi Koncert e-moll to majstersztyk! Ale również w warstwie dramaturgicznej i psychologicznej. To, że ten film się tak dobrze ogląda, jest zasługą perfekcyjnego zmontowania.
Nietrudno się domyśleć, że nakręcono dziesiątki godzin. Pianoforte trwa półtorej godziny, dokładnie 89 minut. Tym większy szacunek dla pracy włożonej w montaż.
Spośród wybranych pianistów kilkoro weszło do finałowej dwunastki, a troje otrzymało główne nagrody, których jest sześć. I tylko tej szóstce przysługuje tytuł laureata Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie, będący trampoliną na estrady koncertowe.
Na ekranie pojawiają się przez chwilę Bruce (Xiaoyu) Liu (triumfator XVIII konkursu) i Martín García García (III nagroda). Chociaż nie byli bohaterami tego dokumentu – nie mogło ich zabraknąć w tym filmie.
To, co mnie bodaj najbardziej uderzyło – to różnica z jaką pedagożki siedemnastolatków traktowały swoich wychowanków. Zrobiło mi się bardzo żal Evy Gevorgyan, wręcz tresowanej przez swoją profesorkę, która widziała Evę na podium, i sprawiała wrażenie, że wzięła to sobie za punkt honoru. Poskutkowało to dla Gevorgyan bolesnym przeżywaniem nieotrzymania żadnej z nagród głównych.
Jakże inny, pełen zrozumienia, ciepła i czułości był stosunek do Hao Rao jego nauczycielki. Ta Chinka wzbudziła moją sympatię. Wypowiada się też w filmie. Sama również przygotowywała się do Konkursu Chopinowskiego; nauczyła się wymaganych utworów, ale jak się przyznała, zabrakło jej cierpliwości do szlifowania detali i nie stanęła do konkursu.
Podoba mi się zakończenie, które w napisach mówi o planach niektórych bohaterów Pianoforte. Hao Rao przygotowuje się do XIX Konkursu w 2025 roku. Marcin Wieczorek zakłada prywatną szkołę muzyczną. A Francuzka na 90 procent nie weźmie udziału w XIX Konkursie. Rozczula to 10 procent, które jednak pozostawia sobie na zmianę decyzji.
Gorąco polecam ten świetny dokument.
Relacja z XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka w Warszawie w 2021 r.