Większość dzisiejszej publiczności i recenzentów nie znała Flisa. Ostatnie dwa wykonania przed rokiem Moniuszki zdarzyły się na przełomie XX i XXI wieku. Przy czym jedno było jednorazowe i koncertowe – Łukasz Borowicz zainaugurował Flisem kolejny sezon ówczesnej Polskiej Orkiestry Radiowej. Dopiero w 2019 r., w dwusetletnią rocznicę urodzin kompozytora, wystawili go studenci Akademii Muzycznej w Łodzi, a Michał Znaniecki przygotował adaptację dla dzieci w Warszawskiej Operze Kameralnej.
Poprzednie nagranie powstało z górą pół wieku temu, w 1962 r. W znakomitej obsadzie – ze Słonicką, Ładyszem, Paprockim i Hiolskim, ale któż jeszcze ma tę analogową płytę? Nie mówiąc o gramofonie. Na dobrą sprawę, dzięki nowemu CD Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina, a w istocie dzięki Biondiemu, który jest gorącym orędownikiem Moniuszki, dopiero teraz można zapoznać się z Flisem.
Jaką operą jest ta jednoaktówka? Uwertury słucha się z satysfakcją. Poza Dumką Zosi nie ma większych partii solowych, przeważają śpiewane dialogi. Krytycy współcześni Moniuszce zarzucali mu „poważną wręcz nadmiernie dramatyczną muzykę”, ich zdaniem, niepasującą do prościutkiego tematu Flisa. Zależy jak na to spojrzeć. Moniuszko miał ambicję, żeby po sukcesie Halki potwierdzić swoją umiejętność komponowania oper.
Wisła na wysokości Warszawy, gdzie toczy się akcja, w czasach moniuszkowskich była spławna i żeglowna. Zdarzało się w czasie burz, że piętrzyła się w wysokie fale. To dało Moniuszce impuls do „odmalowania” w uwerturze grozy żywiołu. Libretto jest cieniutkie, lecz kiedy powstało, było na czasie. Wpisywało się w modny wówczas nurt dramatu ludowego. Dziś to ramotka, ale urocza! Z happy endem. W takich wypadkach wszystko zależy od wykonawców, którzy mogą utwór pogrążyć albo wprost przeciwnie – wysoko wywindować.
Jedyna krytyczna uwaga, jaką mam, to dykcja chóru. Skądinąd dobrego, Chóru Opery i Filharmonii Podlaskiej, jednak bez tekstu libretta przed oczami trudno jest miejscami zrozumieć, o czym on śpiewa. Ale to tylko niewielka rysa na perełce, którą jest ten krążek.
Moniuszko Flis Europa Galante Fabio Biondi ©2019, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina
Inne opery Moniuszki pod dyrekcją Fabia Biondiego: