Fabio Biondi – Verbum nobile. To już czwarta po Halce, Flisie i Hrabinie opera Stanisława Moniuszki na instrumentach historycznych, przygotowana przez włoskiego skrzypka i dyrygenta Fabia Biondiego; z inspiracji Stanisława Leszczyńskiego – spirytus movens Festiwalu Chopin i jego Europa. Koncertowe wykonanie Verbum nobile, wieńczące nagranie płyty, zainaugurowało 17. Festiwal Chopin i jego Europa (14 sierpnia 2021 r.).
Verbum nobile jest pełną humoru jednoaktówką z librettem utalentowanego w wielu dziedzinach Jana Chęcińskiego – aktora, reżysera, pisarza i autora librett do trzech oper Moniuszki. W postaciach Serwacego Łagody i Marcina Pakuły można doszukać się podobieństw do Cześnika i Rejenta z Zemsty Fredry.
Obsadę BiondowskiegoVerbum nobile tworzą: Olga Pasiecznik – Zuzia, Jan Martiník – Serwacy Łagoda, Stanisław Kuflyuk – Marcin Pakuła, Mariusz Godlewski – Stanisław, Adam Palka – Bartłomiej. Partie chóru zaśpiewał Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej przygotowany przez Violettę Bielecką.
Verbum nobile na instrumentach historycznych, z czołówką śpiewaków operowych w obsadzie, po prostu nie mogło się nie udać! Fabio Biondi i założona przez niego Europa Galante, specjalizująca się w wykonawstwie muzyki dawnej, są gwarancją najwyższej jakości. Prawie wszyscy śpiewacy, mimo koncertowego wykonania grali gestami i mimiką, co dla mnie jest zawsze dodatkową zaletą.
Rok Moniuszkowski (2019) i rozpoczęta w tym samym czasie przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina seria nagrań „Moniuszko. Europa Galante. Fabio Biondi” odniosły skutek. Nie licząc Halki, Strasznego dworu i kilku pieśni, nieznaną dotychczas nawet w Polsce spuściznę Moniuszkowską, teraz poznaje nie tylko Polska, ale i świat. Na marginesie, od ostatniego wystawienia Verbum nobile w Warszawie (w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej) do kreacji Biondiego na 17. Festiwalu Chopin i jego Europa upłynęło dwanaście lat.
Fabio Biondi stał się admiratorem Stanisława Moniuszki od razu po Halce, którą poznał jako pierwszą. Na konferencji prasowej zapowiadającej tegorocznego „Chopina i jego Europę” zwierzył się, że otwierając kolejną partyturę Moniuszki, utwierdza się w przekonaniu, że obcuje z kompozytorem o rozległej wiedzy muzycznej i wybitnych umiejętnościach orkiestracji. Podkreślił umiejętne łączenie melodyjności muzyki włoskiej z poczuciem humoru muzyki francuskiej i dodawanie do tej mieszanki charakterystycznych, łatwo rozpoznawalnych elementów polskich, co razem czyni muzykę Moniuszki wyjątkową.
Zdaniem włoskiego artysty, Moniuszko dlatego pozostał nieznanym kompozytorem w Europie, że jego partytury nie dotarły do innych krajów. Gdyby do tego doszło, byłby ceniony na równi z uznanymi kompozytorami europejskimi.
Biondi ujął zebranych mówiąc, że „jest na usługi Stanisława Moniuszki”. Wykonując jego muzykę, zawsze stara się jak najdoskonalej zaprezentować ją światu. Zaznaczył, że absolutnie nie chodzi mu zdobycie sławy odkrywcy Moniuszki.
– Wielka jest muzyka, muzycy są mali – skonstatował.
Chopin i jego Europa 2021 – Awdiejewa, Bajewa, Kolodenko
Inne opery Moniuszki pod dyrekcją Fabia Biondiego: