33. Festiwal Mozartowski w Warszawie 13 maja – 30 czerwca 2024
Ponad 20 wydarzeń w siedmiu prestiżowych miejscach Warszawy: w Filharmonii Narodowej, w Zamku Królewskim, w Oranżerii Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, w Teatrze Polskim, w bazylice świętokrzyskiej oraz na obu scenach Warszawskiej Opery Kameralnej – w Teatrze WOK i w Basenie Artystycznym.
W programie arcydzielne opery Mozarta (Don Giovanni, Wesele Figara, Così fan tutte, Czarodziejski flet, Uprowadzenie z seraju i Idomeneo, redi Creta), Msza c-moll i Requiem d- moll, koncerty pieśni, mozartowskie wydanie lubianego całorocznego cyklu Snack Opera, czyli «przekąsek operowych» (jest tu gra słów z nazwiskiem gospodarza tych spotkań Jerzego Snakowskiego) i tradycyjnie gale operowe: rozpoczynająca i wieńcząca festiwal.
Muzycznym rarytasem będzie nowa wersja Requiem, którą wydawnictwo Carus Verlag opublikowało ledwie kilka miesięcy temu. Autorem rekonstrukcji jest Howard Arman – angielski chórmistrz i reżyser operowy.
Jak wiadomo, Mozart zmarł podczas komponowania Requiem i dzieło ukończył jego uczeń Franz Xaver Süssmayr. Wersja Howarda balansuje między tym, co zdążył skomponować Mozart, a tym, co dokomponował Süssmayer. Howard proponuje inne rozwiązania w miejscu fragmentów Süssmayera. M.in. nowy kształt akompaniamentu i harmonii w Lacrimosie. Dopisał także pominięte przez Süssmayra polifoniczne Amen.
W czasie tegorocznego Festiwalu Requiem zostanie wykonane dwukrotnie: 14 czerwca w dotychczasowej wersji Süssmayra, a 21 czerwca – w nowym kształcie nadanym przez Armana.
W ramach Mozart Junior Festival, który „wypączkował” pięć lat temu z głównego festiwalu, odbędzie się prapremiera opery familijnej Chcę śpiewać… ale nie mam gdzie z librettem Jerzego Snakowskiego i muzyką Rafała Kłoczki. Poza tym w programie „Juniora”: Orientalna awanturka, czyli Uprowadzenie z seraju w wersji dla dzieci, Czarodziejski flet piccolo, ciekawe warsztaty teatralne i koncert powołanej specjalnie na tegoroczny festiwal Młodzieżowej Orkiestry Mozartowskiej, złożonej z najzdolniejszych uczniów szkół muzycznych z całej Polski.
Innymi słowy, na instrumentach, na które pisał Mozart i na brzmienie, które pojawiało się w jego głowie, gdy komponował. To niezaprzeczalny atut warszawskiego Festiwalu Mozartowskiego pod dyrekcją Węgorzewskiej. Z czasem wykrystalizowała się formuła «nie tylko Mozart». W rozpoczynającym się festiwalu w koncercie Acadiana Symphony Orchestra oprócz Mozarta, na prośbę wykonawców, program wypełniły popisowe w repertuarze tej amerykańskiej orkiestry kompozycje Dvořáka, Williamsa, Gershwina i Chadwicka. A 2 czerwca w Wilanowie obok pieśni Mozarta będzie można usłyszeć pieśni Haydna.
19, 20 i 21 maja 2024 powstanie festiwalowy pomost pomiędzy Warszawą a Wiedniem. W Musikverein zostanie powtórzona gala inaugurująca 33. Festiwal z udziałem Jessiki Pratt i młodego, czeskiego tenora Petra Nekoraneca. (W Warszawie ten koncert odbył się w Filharmonii Narodowej). W Mozarthausie zabrzmią Mozartowskie kwartety smyczkowe KV 155 – 158 i Divertimento B-dur KV 240, a w kaplicy dworskiej w Hofburgu Orkiestra Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej zagra trzy ostatnie Mozartowskie symfonie: 39. Es-dur, 40. g-moll i 41 C-dur.
Gratulacje!