33. Festiwal Mozartowski w Warszawie

33. Festiwal Mozartowski w Warszawie

33. Festiwal Mozartowski w Warszawie 13 maja – 30 czerwca 2024

Ponad 20 wydarzeń w siedmiu prestiżowych miejscach Warszawy: w Filharmonii Narodowej, w Zamku Królewskim, w Oranżerii Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, w Teatrze Polskim, w bazylice świętokrzyskiej oraz na obu scenach Warszawskiej Opery Kameralnej – w Teatrze WOK i w Basenie Artystycznym.

W programie arcydzielne opery Mozarta (Don Giovanni, Wesele Figara, Così fan tutte, Czarodziejski flet, Uprowadzenie z serajuIdomeneo, redi Creta), Msza c-mollRequiem d- moll, koncerty pieśni, mozartowskie wydanie lubianego całorocznego cyklu Snack Opera, czyli  «przekąsek operowych» (jest tu gra słów z nazwiskiem gospodarza tych spotkań Jerzego Snakowskiego) i tradycyjnie gale operowe: rozpoczynająca i wieńcząca festiwal.
Muzycznym rarytasem będzie nowa wersja Requiem, którą wydawnictwo Carus Verlag opublikowało ledwie kilka miesięcy temu. Autorem rekonstrukcji jest Howard Arman – angielski chórmistrz i reżyser operowy.

Jak wiadomo, Mozart zmarł podczas komponowania Requiem i dzieło ukończył jego uczeń Franz Xaver Süssmayr. Wersja Howarda balansuje między tym, co zdążył skomponować Mozart, a tym, co dokomponował Süssmayer. Howard proponuje inne rozwiązania w miejscu fragmentów Süssmayera. M.in. nowy kształt akompaniamentu i harmonii w Lacrimosie. Dopisał także pominięte przez Süssmayra polifoniczne Amen.
W czasie tegorocznego Festiwalu Requiem zostanie wykonane dwukrotnie: 14 czerwca w dotychczasowej wersji Süssmayra, a 21 czerwca – w nowym kształcie nadanym przez Armana.

W ramach Mozart Junior Festival, który „wypączkował” pięć lat temu z głównego festiwalu, odbędzie się prapremiera opery familijnej Chcę śpiewać… ale nie mam gdzie z librettem Jerzego Snakowskiego i muzyką Rafała Kłoczki. Poza tym w programie „Juniora”: Orientalna awanturka, czyli Uprowadzenie z seraju w wersji dla dzieci, Czarodziejski flet piccolo, ciekawe warsztaty teatralne i koncert powołanej specjalnie na tegoroczny festiwal Młodzieżowej Orkiestry Mozartowskiej, złożonej z najzdolniejszych uczniów szkół muzycznych z całej Polski.

33. Festiwal Mozartowski w Warszawie. Konferencja prasowa zapowiadająca wydarzenie, Fot. materiał prasowy Warszawskiej Opery Kameralnej

Alicja Węgorzewska na konferencji prasowej w Warszawie, zapowiadającej 33. Festiwal Mozartowski
Fot. Warszawska Opera Kameralna
Alicja Węgorzewska, dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej i Festiwalu Mozartowskiego od sezonu 2016/2017, odeszła od formuły  «tylko Mozart», którą założyli w 1991 r. twórcy Festiwalu: Stefan Sutkowski – ówczesny dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej i Ryszard Peryt – reżyser wszystkich dzieł scenicznych Mozarta. Warszawa stała się na z górą 20 lat jedynym  miejscem na świecie, gdzie można było w ciągu miesiąca usłyszeć i zobaczyć wszystkie opery Mozartowskie i utwory, które napisał z przeznaczeniem prezentacji na scenie teatralnej. Rekord na miarę Księgi Guinnessa, do dziś niepowtórzony.
Nowa Dyrektor postawiła tylko na najlepsze opery Mozarta, a także na inne jego utwory wykonywane na instrumentach z epoki; w barokowym stroju 432 Hz.

Innymi słowy, na instrumentach, na które pisał Mozart i na brzmienie, które pojawiało się w jego głowie, gdy komponował. To niezaprzeczalny atut warszawskiego Festiwalu Mozartowskiego pod dyrekcją Węgorzewskiej. Z czasem wykrystalizowała się formuła «nie tylko Mozart». W rozpoczynającym się festiwalu w koncercie Acadiana Symphony Orchestra oprócz Mozarta, na prośbę wykonawców, program wypełniły popisowe w repertuarze tej amerykańskiej orkiestry kompozycje Dvořáka, Williamsa, Gershwina i Chadwicka. A 2 czerwca w Wilanowie obok pieśni Mozarta będzie można usłyszeć pieśni Haydna.

19, 20 i 21 maja 2024 powstanie festiwalowy pomost pomiędzy Warszawą a Wiedniem. W Musikverein zostanie powtórzona gala inaugurująca 33. Festiwal z udziałem Jessiki Pratt i młodego, czeskiego tenora Petra Nekoraneca. (W Warszawie ten koncert odbył się w Filharmonii Narodowej). W Mozarthausie zabrzmią Mozartowskie kwartety smyczkowe KV 155 – 158  i Divertimento B-dur KV 240, a w kaplicy dworskiej w Hofburgu Orkiestra Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej zagra trzy ostatnie Mozartowskie symfonie: 39. Es-dur, 40. g-moll i 41 C-dur.
Gratulacje!

Segregator Aliny Ert-Eberdt

realizacja: estinet.pl