22. Ciało/Umysł – Pan Zaraz
Pokaz w ramach Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Tańca i Performansu Ciało/Umysł 2023 w Warszawie
22. Festiwal Ciało/Umysł miał podtytuł Utulenia. Wszystkie spektakle nawiązywały do takich wartości jak troska, wrażliwość, współodczuwanie czy współistnienie.
Widziałam tylko Pana Zaraz. Jego twórcy i wykonawcy w tych samych osobach, Wioleta Fiuk i Patryk Gacki, szerokiej publiczności dali się poznać jako zwycięzcy konkursów tanecznych w programach telewizyjnych You Can Dance i Got to Dance. Ale to ledwie cząstka ich osiągnięć. Patryk jako nastolatek był tancerzem breakingu. Z wykształcenia jest filozofem (dyplom na Uniwersytecie Gdańskim), a teraz studiuje performance w ASP. Jest zapraszany do tworzenia ruchu scenicznego przez teatry z całej Polski. Wioleta skończyła gdańską Teatrologię i Broadway Dance Center w Nowym Jorku. Obecnie jest magistrantką Choreografii i Teorii Tańca na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Także układa ruch sceniczny w wielu polskich teatrach. Pod przedstawieniami, które tworzą wspólnie podpisują się Dzikistyl Company. I jako Dzielistyl zrealizowali, według własnego scenariusza i własnej choreografii, Pana Zaraz.
Żeby docenić kunszt Pana Zaraz niezbędna jest znajomość użytych tekstów. Bez niej ruch sceniczny będzie mało czytelny, czy wręcz niezrozumiały. Można wtedy tylko podziwiać bogatą paletę środków wyrazu – wykonawcy wcielają się w wiele postaci i ukazują różne stany emocjonalne. To też ma swoją wagę, ale nie poruszy tak silnie, jak wtedy, gdy wie się, do czego ruch, czy nawet pojedynczy gest w danej scenie się odnosi.
Na festiwalu Ciało/Umysł po większości pokazów, bezpośrednio po zakończeniu przedstawień, odbywają się spotkania z artystami, zwane tu z angielska aftertalk. Nie będę ukrywać, że poza ideą Pana Zaraz i figurą Kalibana, żaden z cytowanych w Panu Zaraz tekstów nie był mi znany. Dopiero po rozmowie z twórcami zaczęłam rozumieć choreografię, którą przed chwilą widziałam. Notabene Wioleta uważa, że tytuł równie dobrze mógłby brzmieć Pani Zaraz.
Tych, którzy jeszcze nie zawitali na festiwal Ciało/Umysł, gorąco do tego zachęcam. Przedstawienia odbiegające od potocznego wyobrażenia o sztuce tańca, poszukujące odpowiedzi na istotne pytania natury etycznej, prezentowane są w różnych przestrzeniach STUDIA teatru galerii w Pałacu Kultury i Nauki. Jestem też pod urokiem atmosfery C/U, zarówno na widowni, jak i w kuluarach. W głównym foyer każdego wieczoru wystawiany jest długi stół z poczęstunkiem dla widzów w postaci wody i owoców, niezwykle estetycznie podanych.
Pomysłodawczynią i dyrektor artystyczną C/U jest Edyta Kozak – była tancerka baletu Teatru Wielkiego w Warszawie i Stadttheater w Bernie, która porzuciła balet klasyczny na rzecz tańca współczesnego, koncentrując się na niezależnej sztuce tańca z całego świata. A prywatnie jest to bardzo sympatyczna osoba. Nie wątpię, że atmosfera C/U, która mnie tak ujmuje, to w dużej mierze jej zasługa.
21. Ciało/Umysł (2022) – Olga Dukhovnaya Swan Lake Solo i Anna Steller Odbicia
21. Ciało/Umysł (2022) – Dominik Więcek Café Müller
20. Ciało/Umysł (2021) – Jacek Przybyłowicz Humani corporis fabrica