22. Ciało/Umysł – Pan Zaraz

22. Ciało/Umysł – Pan Zaraz

22. Ciało/Umysł – Pan Zaraz
Pokaz w ramach Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Tańca i Performansu Ciało/Umysł 2023 w Warszawie

22. Festiwal Ciało/Umysł miał podtytuł Utulenia. Wszystkie spektakle nawiązywały do takich wartości jak troska, wrażliwość, współodczuwanie czy współistnienie.
Widziałam tylko Pana Zaraz. Jego twórcy i wykonawcy w tych samych osobach, Wioleta FiukPatryk Gacki, szerokiej publiczności dali się poznać jako zwycięzcy konkursów tanecznych w programach telewizyjnych You Can DanceGot to Dance. Ale to ledwie cząstka ich osiągnięć. Patryk jako nastolatek był tancerzem breakingu. Z wykształcenia jest filozofem (dyplom na Uniwersytecie Gdańskim), a teraz studiuje performance w ASP. Jest zapraszany do tworzenia ruchu scenicznego przez teatry z całej Polski. Wioleta skończyła gdańską Teatrologię i Broadway Dance Center w Nowym Jorku. Obecnie jest magistrantką Choreografii i Teorii Tańca na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Także układa ruch sceniczny w wielu polskich teatrach. Pod przedstawieniami, które tworzą wspólnie podpisują się Dzikistyl Company. I jako Dzielistyl zrealizowali, według własnego scenariusza i własnej choreografii, Pana Zaraz.

22. Ciało/Umysł Pan Zaraz – Patryk Gacki i Wioleta Fiuk. Fot. Marta Ankiersztejn

22. Ciało/Umysł Pan Zaraz – Patryk Gacki i Wioleta Fiuk.
Fot. Marta Ankiersztejn
Jest to spektakl łączący ruch sceniczny ze słowem mówionym i muzyką. Słów jest więcej niż dźwięków. Wyboru tekstów, jak w każdym ich przedstawieniu, dokonał Patryk. Punktem wyjścia była dla niego postać Kalibana z Szekspirowskiej Burzy. Zestawiając go z bohaterami Wilka stepowego H. Hessego i Przemiany F. Kafki oraz cytując teksty filozoficzne dotyczące nihilizmu, m.in. Sartre’a, Kierkegaarda, Bowmana – wziął pod lupę współczesne „kalibaństwo”. Wioleta, jak to zazwyczaj bywa w ich wspólnych pracach, szukała formy choreograficznej, najlepiej oddającej myśl zawartą w tekstach, a tym samym była selekcjonerką materiału literackiego. Kapitalna jest choreografia do studium Bowmana o cieczy.

Żeby docenić kunszt Pana Zaraz niezbędna jest znajomość użytych tekstów. Bez niej ruch sceniczny będzie mało czytelny, czy wręcz niezrozumiały. Można wtedy tylko podziwiać bogatą paletę środków wyrazu – wykonawcy wcielają się w wiele postaci i ukazują różne stany emocjonalne. To też ma swoją wagę, ale nie poruszy tak silnie, jak wtedy, gdy wie się, do czego ruch, czy nawet pojedynczy gest w danej scenie się odnosi.

22. C/U aftertalk po Panu Zaraz. Od lewej: prowadząca rozmowę Anna Sańczuk, Wioleta Fiuk, Patryk Gacki, Laura Adel – autorka wizualizacji. Fot. Marta Ankiersztejn

22. C/U aftertalk po Panu Zaraz. Od lewej: prowadząca rozmowę Anna Sańczuk, Wioleta Fiuk, Patryk Gacki, Laura Adel – autorka wizualizacji. Fot. Marta Ankiersztejn

 

Na festiwalu Ciało/Umysł po większości pokazów, bezpośrednio po zakończeniu przedstawień, odbywają się spotkania z artystami, zwane tu z angielska aftertalk. Nie będę ukrywać, że poza ideą Pana Zaraz i figurą Kalibana, żaden z cytowanych w Panu Zaraz tekstów nie był mi znany. Dopiero po rozmowie z twórcami zaczęłam rozumieć choreografię, którą przed chwilą widziałam. Notabene Wioleta uważa, że tytuł równie dobrze mógłby brzmieć Pani Zaraz.

Tych, którzy jeszcze nie zawitali na festiwal Ciało/Umysł, gorąco do tego zachęcam. Przedstawienia odbiegające od potocznego wyobrażenia o sztuce tańca, poszukujące odpowiedzi na istotne pytania natury etycznej, prezentowane są w różnych przestrzeniach STUDIA teatru galerii w Pałacu Kultury i Nauki. Jestem też pod urokiem atmosfery C/U, zarówno na widowni, jak i w kuluarach. W głównym foyer każdego wieczoru wystawiany jest długi stół z poczęstunkiem dla widzów w postaci wody i owoców, niezwykle estetycznie podanych.

Pomysłodawczynią i dyrektor artystyczną C/U jest Edyta Kozak – była tancerka baletu Teatru Wielkiego w Warszawie i Stadttheater w Bernie, która porzuciła balet klasyczny na rzecz tańca współczesnego, koncentrując się na niezależnej sztuce tańca z całego świata. A prywatnie jest to bardzo sympatyczna osoba. Nie wątpię, że atmosfera C/U, która mnie tak ujmuje, to w dużej mierze jej zasługa.

21. Ciało/Umysł (2022) – Olga Dukhovnaya Swan Lake Solo i Anna Steller Odbicia

21. Ciało/Umysł (2022) – Dominik Więcek Café Müller

20. Ciało/Umysł (2021) – Jacek Przybyłowicz Humani corporis fabrica 

Segregator Aliny Ert-Eberdt

realizacja: estinet.pl